Væske og afføring

17. januar 2010

Alder:
4 mdr.

Væske og afføring

Hej Helen.

Jeg har en søn på 4½ måned, som generelt trives og er godt tilpas. Han ernæres med MME, NAN 2 og nogen gange ammer jeg ham til natten, hvis han har svært ved at falde i søvn.

Han er startet på grød for 2 uger siden og får aktuelt ½ portion grød af ris eller majsmel med lidt frugtmos af pære/æble - 1 gang om dagen. Efterfølgende tilbyder jeg ham vand af en kop, men det er absolut ikke her han får sit væskebehov dækket :-) Så jeg prøver også at give ham MME efter grøden, men det afviser han. 1 time til 1½ efter han har fået grød vil han gerne have MME - hvilket han så får og han puttes og sover så godt.

Men han er begyndt at få ret hård mave. Og jeg tænker det måske hænger sammen med for lidt væskeindtag??? Han har ...

Annonce

... vandladning flere gange dagligt med klar urin.

I går græd han rigtig meget, hvilket er temmelig atypisk. Jeg slog op i Politikens Babybog under forstoppelse og de anbefalede sukkervand (1 tsk i 100 ml kogt vand), som både skulle virke smertestillende og let afførrende. Det virkede med øjeblikkelig effekt på grædeturene. Jeg gav ham alle 100 ml og kan i dag se at du anbefaler at man kun giver 20-25 ml - det ved jeg så til en anden gang :-)

Men tænkte på om man med fordel kan tilbyde vand (uden sukker) på flaske efter grød for at han får nok væske?
Eller skal man bare prøve med sveskemos?
Eller måske skifte til en anden form for MME?
Vil jo egentlig gerne undgå at skulle give laxantia.
Eller har du et helt andet forslag?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder