Brev:
Væske og afføring
17. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Væske og afføring
Hej Helen.
Jeg har en søn på 4½ måned, som generelt trives og er godt tilpas. Han ernæres med MME, NAN 2 og nogen gange ammer jeg ham til natten, hvis han har svært ved at falde i søvn.
Han er startet på grød for 2 uger siden og får aktuelt ½ portion grød af ris eller majsmel med lidt frugtmos af pære/æble - 1 gang om dagen. Efterfølgende tilbyder jeg ham vand af en kop, men det er absolut ikke her han får sit væskebehov dækket :-) Så jeg prøver også at give ham MME efter grøden, men det afviser han. 1 time til 1½ efter han har fået grød vil han gerne have MME - hvilket han så får og han puttes og sover så godt.
Men han er begyndt at få ret hård mave. Og jeg tænker det måske hænger sammen med for lidt væskeindtag??? Han har vandladning flere gange dagligt med klar urin.
I går græd han rigtig meget, hvilket er temmelig atypisk. Jeg slog op i Politikens Babybog under forstoppelse og de anbefalede sukkervand (1 tsk i 100 ml kogt vand), som både skulle virke smertestillende og let afførrende. Det virkede med øjeblikkelig effekt på grædeturene. Jeg gav ham alle 100 ml og kan i dag se at du anbefaler at man kun giver 20-25 ml - det ved jeg så til en anden gang :-)
Men tænkte på om man med fordel kan tilbyde vand (uden sukker) på flaske efter grød for at han får nok væske?
Eller skal man bare prøve med sveskemos?
Eller måske skifte til en anden form for MME?
Vil jo egentlig gerne undgå at skulle give laxantia.
Eller har du et helt andet forslag?
Med venlig hilsen